Aktivitet og trening,  Barna

Vinterferie på Gran Canaria

Forrige lørdag kom vi hjem, etter en uke på vinterferie. Vi hadde vært i syden, for første gang som familie. Nærmere bestemt til Gran Canaria. Det er kun jeg i familien som har vært på sydentur før, mannen min har reist mye i Europeiske stor byer i sin ungdomstid. Som par har vi reist til noen få byer, og vi har hatt med oss de to eldste på tur til Paris og London da de var 6-8 år gamle. Vi har kviet oss litt mer for å reise like mye, etter at vi fikk fire barn.

Reisen til Gran Canaria

Denne turen var på en eller annen måte første gang for alle; første gang i fly for de to yngste, og den lengste flyturen for de to eldste, som sammen med mannen min opplevde Spania for første gang. Jeg hadde vært på Kanariøyene før, men dette var første gang på Gran Canaria.

Vi dro hjemmefra midt på natta, og flyet lettet omkring kl 6.00. Det var egentlig greit, for vi fikk hele dagen da vi kom frem.

Vi hadde planlagt en god del aktiviteter for alle 4 barna, som ikke inkluderte skjermer. Stort sett fungerte det veldig fint i lufta. Ungene sov litt, og jeg skulle gjerne ha sovet selv, men var ikke like heldig.

——-> På hjemturen gikk hele dagen med, på grunn av forsinkelsene. Det kan du lese om her.

Bahia Feliz, Gran Canaria

Vi var heldige som fikk tur i vinterferien, slik at vi slapp å ta barna fri fra skolen. Vi var opptatt av å velge et barnevennlig sted, og endte på Bahía Feliz.

Leilighetshotell, Bahia Feliz, Gran Canaria
Dette er leilighetshotellet Tres Vidas, der vi bodde. Bilde lånt fra Tui’s hjemmeside.

Beliggenhet

Bahia Feliz ligger på den sørøstlige kysten av Gran Canaria, bare 15 km fra flyplassen. Vi opplevde Bahia Feliz som en frodig oase midt i ørkenen. Området er bygget opp til en ferieby, og fremstår som veldig rolig og barnevennlig. Jeg hadde litt følelsen av å være på leir, noe fler i familien kommenterte; «Som leir, bare bedre!»

Bassengområdet, Bahia Feliz, Gran Canaria
En av bassengene. Det vi var aller mest i. Bilde lånt fra Tui’s hjemmeside.

Det er hoteller rundt en liten steinete strand, en frodig velstelt hage med lekeplass og et flott bassenganlegg med bassenger for alle aldre og ferdighetsnivå. Bak hotellene ligger finner du et lite utvalg butikker, kafeer og restauranter.

Mat

Glutenfritt

Vi hadde «all-inklusive», og selv for meg som har cøliaki gikk det fint (Jeg spiser naturlig glutenfritt). Det aller meste på bufeene var tydelig merket, og spurte jeg, fikk jeg gode svar. De tilbød seg også å lage glutenfrie varianter, spesielt til meg. Generelt var tilbudet godt. Litt lite å velge i når det gjaldt glutenfrie desserter, men de hadde sikkert laget om jeg hadde spurt. Er du glad i brød, bør du kanskje ta med eget som er glutenfritt. De hadde bare loff, men det gikk stort sett i loff til de som ikke hadde diett også.

Bufeten på hotellet, Bahia Feliz, Gran Canaria
Bufeten, bilde fra Tuis hjemmeside

Bufeene

Det var stor variasjon på bufeene fra dag til dag. Det var noe nytt å smake på hver dag, spesielt til middagen. Jeg har aldri hatt «all inklusive» før, men syntes dette var en positiv opplevelse.

Det var mye og god mat, til alle måltider. Det var egent bufet for de yngste barna, og jeg tror de har spist pannekaker hver dag!

Som gjester med «all inklusive» fikk vi også et måltid i områdets tapas-restaurant. Maten der var nydelig!

Barnas bufet, Bahia Feliz, Gran Canaria
Egen budet til barna.

Strand og bassenger

Stranden var steinete, og det ble ganske fort dypt. Det var ganske store bølger der. Vi vil ikke si at stranden var egnet til bading for barn. Det er sterke strømmer, og et barn kan lett bli dratt ut. Våre vasset litt sammen med oss voksne, men badingen la vi til bassengene! Der koste de seg alle 4 , og vi voksne også. De to små brukte hele tiden svømmevester, det fungerte utmerket. (Anbefales til barn som ikke er svømmedyktige.)

Det ligger en vindsurfing skole på stranden i Bahia Feliz. Den er godt plassert her, siden det ofte blåser på stranden og utenfor kysten. Det var ganske mye vind da vi var der, men vindsurfingen overlot vi til andre! Gøy å se på da!

Steinete strand, Bahia Feliz, Gran Canaria
Stranden er steinete, og ikke egnet for barn til å bade.

Barnevennlig

Vi anbefaler det Bahia Feliz til andre med barn. Sønnen vår på 14 syntes det var litt kjedelig der, og skulle gjerne hatt mer å utforske i nærheten. Vi syntes at det var greit at barna, også de yngste, etterhvert kunne gå litt på egenhånd, uten at vi trengte å bli redde for de. Guttene kunne vi også sende alene til underholdningen på kvelden, uten at det opplevdes som utrygt for noen av oss, samtidig forstår vi det 14 åringen sier, og for oss som familie ble det viktig at vi la opp til utflukter.

Området hadde lekeplass til barna og mange aktiviteter for barna, både ute ved bassengene på dagtid og inne på scenen på kvelden. I tillegg har de forskjellige aldersbestemt klubber for barn opp til 15 år.

Hangout for 12-15 åringer ,Bahia Feliz, Gran Canaria
Hangout for 12-15 åringer. Bilde fra Tuis sider.

Leiligheten

Vi valgte bo i leilighet. Det er vi veldig glade for. Vi hadde en leilighet med to soverom. Det var deilig å ikke være nødt til å legge oss samtidig som de yngste, slik vi ofte har gjort om vi er alle på et hotellrom. Deilig også at vi var sammen hele tiden. To hotellrom ville for eksempel innebære at mannen min og jeg måtte sove på hvert vårt rom. (Det gjorde vi da vi var på Åretur i høstferien)

Det var deilig å ha så mye plass når vi skulle være der så lenge. Det eneste som ikke var bra med leiligheten, var sovesofaen i stua. Mannen min og jeg havet der noen netter! Det hadde nok vært bedre å flyttet de yngste inn dit, når vi skulle legge oss. Vi gjorde det noen kvelder.

Interiør, leilighet Bahia Feliz, Gran Ganaria
Leiligheten var lys og trivelig, med to soverom.

Leiligheten vår var plassert helt ytterst i leilighetshotellet, og vi hadde havet som nærmeste nabo. (Se gjerne på det første bildet) Det var en fantastisk opplevelse å sovne og å våkne til bølgeskvulp.

Balkongen var stor og relativt godt skjermet, siden vi lå ytterst med balkongen mot sjøen. Vi hadde bord med fire stoler og parasoll og to solsenger der ute. Solsengene ble hyppigst brukt. Det var bedre å ligge der mellom badingen, enn ved bassenget. Her var det ikke bare fredeligere og roligere, men vi slapp også vinden som det var endel av mens vi var der. Jeg har forstått det slik at det i vinterhalvåret gjerne er litt mye vind på Bahia Feliz.

Våre utflukter på Gran Canaria

Det er fult mulig for en barnefamilie å tilbringe hele oppholdet sitt her i Bahia Feliz, og allikevel ha en fin og variert ferie. Det er så mye som skjer på området. Vi derimot ønsket å oppleve litt mer. Jeg opplevde Bahia Feliz litt som en boble, og savnet litt opplevelsen av å «være i utlandet». Og som sønnen vår også hadde uttrykt, var det lite å utforske for de store.

Bahia Felize – en «boble»

Bahia Feliz er veldig skjermet. Du har stranden på den ene siden, hagen med bassengene og lekeplassen i midten og hotellene rundt. Det er noen butikker og resturanter bak hotellene, og «thats it». Dette er en skikkelig turist boble. Maten er nydelig, men du sitter i en gedigen matsal og inntar måltidene dine, i stedet for på små lokale restauranter som servere lokal mat. Annenhver som er der, snakker et skandinavisk språk, også de ansatte.

På Bahia Feliz fikk vi med andre ord ikke opplevd så mye av det som er typisk for Gran Canaria; maten, kulturen, arkitekturen, historien osv. Ting som jeg synes er spennende å utforske når jeg er i utlandet. Samtidig var det ikke derfor vi dro til Gran Canaria denne gangen. Vi dro dit først og fremst for å oppleve sol og sommer, og for å være mye sammen som familie.

Vi valgte å legge opp til noen utflukter for å komme oss litt vekk fra «bobla». Det er mye man kan oppleve i området rundt Bahia Feliz, og Tui hadde også flere organiserte turer til flere av øyas attraksjoner.

Vi valgte fire utflukter, to av de var bare korte avstikkere, mens de to andre var lengre, der vi spiste lunsj borte fra «bobla».

Motorsykkelracing

Da vi ankom på lørdag høres voldsom motordur fra et sted i nærheten. 14 åringen som har veldig interessse for superbiler, han hadde før avreise funnet ut at det var både racerbane og Gokart, helt i nærheten av hotellet vårt. Da han hørte motorduren håpte han at det kanskje var superbiler som kjørte der.

Han fikk med seg pappa, og sammen tok de taxi til banen. Da de kom hjem var faren mer begeistret enn sønnen. Det var motorsykkelracing på banen. Pappa syntes det var veldig spennende å oppleve noe slikt, mens poden var skuffet over å ikke ha fått mulighet til å se superbilene, slik han hadde håpet på.

Palmitos Park

Tui hadde en arrangert tur til parken, vi valgte å ikke følge den, men legge opp vårt egen løp. Vi tok taxi til parken og bestilte billettene våre på nettet. Dette sparte vi en god del penger på. Alle likte seg i parken.

Vi så masse fugler, orkideer, kaktuser, amfibier og delfiner. De har også flere show i parket. Papegøyeshow, show med rovfugler som flyr fritt, show med papegøyer som flyr fritt og sist men ikke minst delfinshowet. Det siste er iallfall favoritten til begge fem åringene våre fra denne dagen!

Her er noen bilder fra parken;

Båttur til Mogan

Dette var en av Tui’s turer; Mogan by boat.

Busstur fra hotellet til Puerto Rico, herfra båt til Puerto de Mogan. Båten var en katamaran med «akvarie» i bunnen, der du kunne se ut under vann mens vi kjørte. På turen tilbake stoppet båten, og det ble kastet ut mat til fiskene. Da ble det stor aktivitet i vannet.

Fremme i Mogan var det marked. Jeg elsker slike markeder og kunne gått der i timesvis. Dessverre er ikke alle i familien enige i at det er gøy, så det ble et kompromiss. Tror barna til slutt var fornøyde med dagen!

Vi var kanskje ikke så imponert over guidingen i bussen. Skulle vi tatt turen om igjen hadde vi nok valgt å ordne alt selv. Tatt båten helt fra Maspalomas, og heller tatt buss tilbake til hotellet etterpå. Jeg kunne godt tenkt meg litt lengre tid i Mogan, og dessuten var det veldig lang kø til båten.

Gocart

Gocart hadde eldste mann oppdaget før vi dro hjemmefra. For yngstemann på fem var dette en av de tingenene han hadde gledet seg aller mest til. Mellomste kjørte som copilot for lillesøster, mens lillebror kjørte selv! Etterpå kjørte copiloten på juniorbanen. mens vi andre heiet. Storebror var sliten denne dagen og avsto fra å være med. Jeg tror kanskje at han angret litt på den avgjørelsen i etterkant, for det kom flere spørsmål senere i uka om å kjøre gokart igjen!

Både mamma og pappa valgte å ikke kjøre. Mammaen har aldri prøvd gocart, så kanske burde jeg også prøvd? Kanskje en annen gang.

Har du vært på Gran Canaria?

Har du vært på Gran Canaria med barn? Da håper jeg at du kan legge igjen en kommentar med hvor du var og hvordan det var der. Var dere på utflukter? Hvilke attraksjoner på Gran Canaria er dine favoritter når man reise med barn?

Vi kommer nok til å reise igjen. Ikke nødvendigvis til Gran Canaria, men varmen frister!!!

Hva er ditt favoritt sted å reise til i utlandet, når du reiser med barn? Hvorfor? Det ville glede meg om du la igjen et tips!