Calima
ResidensSimonsen

Calima – nesten «sandfast» på Gran Canaria

Hjemreisen vår fra Gran Canaria i går, var mer dramatisk for våre nærmeste, enn den var for oss. De hjemme fulgte nyhetene om at en calima hadde ført til total stengning av flyplassen på Gran Canaria, og at omkring 15000 nordmenn var sandfaste på øya. NRK var først ut med nyheten om den stengte flyplassen og calimaen her i Norge. Vi satt lykkelig uvitende på flyet, kraftig forsinket, men på vei hjem.

Hjemreisen nesten stoppet av en calima
Bildet er tatt av Rudy and Peter Skitterians fra Pixabay

Vi har vært på ferie

Vi har tilbrakt vinterferien på Gran Canaria. Første sydentur som familie, og første flytur for de to yngste. Guttene har vært i London og Paris før tvillingene kom, og har også flydd noe innenlands.

—-> Les også: Med barn i fly

Vi har hatt en fin uke med mange gode opplevelser for små og store. Jeg har bevist ikke blogget fra oppelvelsene den siste uken, fordi vi har vært enige om å prioritere familie foran skjermtid. Jeg kommer mer tilbake til det i et eget innlegg. Opplevelsene våre i fra Gran Canaria skal jeg også dele i innlegg som kommer de nærmeste dagene!

barn i bølger ved strand
Våre to yngste badeløver tester bølgene ved Bahia Feliz.

Vi ante fred og ingen fare… eller calima

I dagens innlegg ønsker jeg å fokusere på hjemreisen vår, og hvordan den nesten ble stoppet av en calima.

For oss forløp hjemturen som sakt uten noe dramatikk. Vi fikk beskjed i god tid via sms, om at flyet vårt var over en time forsinket. Da vi etterhvert kom ombord, ble vi informert om at forsinkelsen skyldtes at flyet fra Norge, på grunn av motvind hele veien og måtte mellomlande for å fylle på mer drivstoff. Fordelen for oss, mente kapteinen, var at vi ville få medvind hele veien. Flytiden ville bli redusert med ca 30 minutter på grunn av dette.

fly forsinkelse  på grunn av calima
Vårt fly var forsinket, men av «naturlige » årsaker. Bildet er tatt av Tumisu fra Pixabay

Vi hadde bording i henhold til den beskjeden vi fikk i SMSen, som varslet forsinkelsen. Alt så ut til å være i den skjønneste orden. Vi kom ombord i flyet, og ble glade over en antatt kortere flytur hjem.

Flyet vår ble stående en stund i kø for å få lov til å lette. Ca halvannen time etter boarding var vi på vingene. Bare en halv time senere stengte flyplassen. En calima hadde ført til for dårlig sikt. Dette er vistnok den fjerde calimaen i år. Selv om det gjerne oppstår ca 20 calimaer på Kanariøyene, skal denne ha vært den sterkeste på 18 år.

Vi landet 21.30 norsk tid, og når vi slo på mobilene våre forstod vi hvor dramatisk vår flytur måtte ha vært for våre nærmeste. Jeg var frustrert over at det ble så sent før vi kom hjem, men forstod snart at jeg kunne være lykkelig over å i det hele tatt å komme hjem.

Det er litt absurd å tenke på at om vårt fly hadde blitt bare enda litt mer forsinket, ville vi vært på Gran Canaria ennå…..

Vi hadde aldri hørt om calima!

Allerede da vi kjørte til flyplassen i går morges, så vi at det var mye sand i lufta. Himmelen var sandfarget. Vi tenkte ikke mye over det. Det var slik den dagen vi kom også. Alle de andre dagene har vi hatt stort sett blå, eller lettskyet himmel. Vi hadde lest om at sandstorm ikke var uvanlig, og at sanden kom fra Sahara. Begrepet calima var imidlertid nytt for oss, og at en sandstorm kunne arte seg som det vi har sett i nyhetene i går og i dag ante vi ikke.

Calima er en spesiell form for sandstorm
Dette bildet er fra en annen sandstorm. Vi kom oss vekk før vi viste at det kanskje var noe å ta bilder av. Bildet er tatt av Rudy and Peter Skitterians fra Pixabay

Etter at vi kom hjem i går kveld, og fikk sett nyhetene, har vi funnet ut mer om dette fenomenet Calima. Calima er sterk, varm vind som oppstår i de tørre områdene i Nord-Afrika (Sahara). Vinden bringer med seg støv og sand til Kanariøyene. En calima kan vare fra noen timer til opptil en uke.

Mange rammet av calima

Omkring 1500 nordmenn som skulle ha reist hjem i går ble sandfaste. Mange nordmenn som skulle reise på ferie både i går og i dag er også rammet. Selv om flyplassen offisielt ble åpnet igjen i dag, ble det ikke mye traffik. Et par fly kom og dro, før flyplassen igjen stengte. Nå er alle flyplassene på alle Kanariøyene stengt. Ingen av flyene som sto på Gran Canaria under Calimaen kan ta av før de har blitt nøye kontrollert.

Det er ganske mange nordmenn som nå er berørt. Enten fordi de ikke kommer seg hjem, fordi de er på ferie på en av Kanariøyene, og opplever calima på nært hold, eller fordi de skulle ha reist til en av Kanariøyene men opplever at de ikke kommer seg avgårde. Du er kanskje selv berørt, eller kjenner noen som er berørt?

Calima ødelegger ferien for mange
For mange ble eller blir ikke ferien det de hadde drømt om. Bildet er tatt av adamkontor fra Pixabay

Del gjerne dine tanker om det som skjer med leserne mine og meg, enten i kommentarfeltet under, eller på min Facebook side.