Utsikt mot hytta fra Kjerknesvågen
Aktivitet og trening

Kjerknesvågen kai

Jeg har i flere innlegg skrevet om Kjerknesvågen (blant annet her, og her), og om hvor godt vi liker oss der. I går var vi i Kjerknesvågen igjen, og jeg tenkte at jeg kunne vie et helt innlegg til dette fantastiske stedet.

Kjerknesvågen er et lite tettsted på Inderøy, men når vi sier Kjerknesvågen er det Kjerknesvåg kai vi egentlig mener; kaia, med alt som hører med og butikken.

Vårt første møte med Kjerknesvågen

Vi oppdaget dette stedet for flere år siden. Vi var på leting etter hytte, og havnet på visning i Kjerknesvågen. Hytta lå i åsen over Vågen, nesten i skogen. Vi opplevde den IKKE som ei sjøhytte, slik vi ønsket oss. Selve hytta likte vi godt, men beliggenheten i skogen passet oss ikke.

Etter visningen kjørte vi ned til Kjerknesvågen kai. Der og da var vi solgt! Vi forelsket oss momentant i dette området, og vi blir egentlig bare mer og mer glad i det.

Utsikt fra Kjerknesvågen
Vi sto akkurat her, og så utover. Jeg husker jeg pekte bortover, og sa til mannen min: «Tenk om det hadde vært hyttetomter der!!» Nå har vi hytte der akkurat som vi drømte om!

Lite ante vi den gang om at vi skulle kjøpe hyttetomt her, eller at vi skulle bygge en hytte identisk med den vi var på visning i. Heller ikke at v skulle få være så priviligerte at vi skulle bli så privilegerte at dette området skal bli våre barns barndoms sommerminne! De er heldige!

Gårsdagens sykkeltur til Vågen

Barn på sykkel på vei til Kjerknesvågen
De to yngste på vei oppover, og junioren vår på vei nedover på el-sparkesykkel.

Eldstemann valgte å avstå fra denne turen, en mulighet han har på grunn av 50% regelen vår. Du kan lese mer om regelen her. De to yngste hadde løpesykler og junioren hadde el-sparkesykkel. Mannen min og jeg gikk. Det er ca 1 km fra hytta til Kjerknesvågen kai.

Storebror forsvant fort, og de små er veldig flinke til å følge trafikkreglene og mammas og pappas instruksjoner. Her har de fått beskjed om at de kan få sykle på den hvite stripa, til de kommer dit hvor lastebilen er. Der skal de stoppe og vente. Etterhvert kom vi fram. Sykkelhjelmene for av, og snart var de i lek sammen.

Flott tilrettelagt kaiområde

Lekeplass

Grunnen til at barna elsker Kjerknesvågen er nok mye på grunn av lekeplassen.

Lekeplassen i Kjerknesvågen
To små som hjelper hverandre! «Jeg kan holde isen mens du klatrer opp!»

Lekeplassen er blitt utvidet de siste årene. Nå er det båt, dam, dissestativ, klatrestativ med rutsjebane og to morsomme gynger.

Lekeplass
Ungene elsker å kjøre båter i dette bassenget.

Dette klatretårnet med dissestativ, rutsjebane og sandkasse under er nyeste installasjon på lekeplassen.

Ungene maser ofte på å dra hit. De koser seg så veldig. Når båten kommer ut kan vi ta sjøveien bort.

Kiosk

I Vågen, som vi sier, er det kiosk på brygga. Der selges det is, pølser, brus og nydelige fiskeburgere mm. Bedre fiskeburger skal du let lenge etter.

Fiskeburger i Kjerknesvågen
Fiskeburger klar til å nytes!

Tror jeg må legge inn et ønske om glutenfritt brød, og glutenfri servering av burgerne! Det fristet veldig, da mannen min spiste burger der i går.

Tilrettelagt for turister

Området Kjerknesvåg kai og området rundt er tilrettelagt for turister, enten de kommer med båt eller langs landeveien. Her er tilrettelagt for bobilparkering, og det er ei fin gjestehavn. Gjestehavna er blitt kåret til beste gjestehavn flere ganger.

Det er tilrettelagt med toaletter, dusj og WiFi (gjør at det er lettere å få med de store guttene våre hit). Mange bobiler velger å ta en overnatting eller fler her. I går var det ikke mindre enn fem bobiler og en campingvogn parkert i området. Den lokale coop butikken ligger bare et par hundre meter fra kaiområdet. Vi liker å handler lokalt så langt vi kan. Viktig å støtte opp om lokalt nærlingsliv.

Den fine turstien langs Kjerknestangen er også viktig å nevne. Jeg blogget om vår tur rundt der i påsken, du kan se innlegget her.

Den gyldne omvei

Den gyldne omvei går også via Kjerknesvågen. Så om du kjører E6 nordover mot Steinkjer, eller sørover fra Steinkjer, og du ser skiltet om «den gyldne om vei», bør du definitivt vurdere avstikkeren. Tar du E6 tar det 12 minutter, tar du den gyldne omvei tar det 8 minutter lengre…. eller så lang tid som du har tilrådighet… Det et er mange fristende stopp underveis. Så omveien kan bli mye lengre om du har tid og anledning til det.

Skulpturparken Muustrøparken (og her) i Straumen har jeg nevnt i tidligere innlegg, også Berg Gård. Dette er bare to av de mange stedene du kan besøke.

Vi har besøkt noen, men det er mange igjen. Jeg kommer helt sikkert til å dele fra flere av de etterhvert i bloggen min. Rett og slett fordi at jeg er blitt så betatt av dette området!

Båttreffet i Kjerknesvågen

Vi har også blitt veldig glade i båttreffet. Første helga i juli, hvert år, er det båttreff. For oss er det blitt en tradisjon, men treffet har eksistert i over 30 år! Så treffet betyr mye, for mange.

Det er det yrende liv på fjorden den helga. Båter kommer fra fjern og nær. Det er masse aktivitet både for små oss store. både på land og i vann. For barna våre er det viktigste å få laget seg en ny båt, og kjøre med den i bassenget. De to små synes også det er stas å få kjøre med redningsskjøta Elias. Du kan lese mer om båttreffet her.

Jekta Pauline fra Kjerknesvågen

Kjerknesvågen er også havna der Jekta Pauline hører hjemme. «Pauline» er Norges mest verneverdige fartøy, sjøsatt for første gang i 1880

For to år siden var hele familien med ut på fjorden med jekta Pauline. Det var spennende, og vi som var med ombord bidro som mannskap. Vi fikk blant annet være med å heise seilet. I går så vi henne legge ut igjen. Hun er flott Pauline.

Jekta Pauline på vei ut fra Kjerknesvågen

De to yngste snakker om at de har lyst til å bli med Pauline ut igjen. Jeg kjenner at jeg også har lyst til det. Så vi får se om det blir en tur i sommer. Pauline har en egen Facebook side, dersom du har lyst til å følge henne.

Stor aktivitet i Kjerknesvågen

Som du forstår, er det mye som skjer i og rundt Kjerknesvågen. Og det mest imponerende, er at alt dette drives av frivillige, med store dugnadsinnsatser. Disse folka driver kiosken på omgang, de arrangere båttreffet, og de holder alt i orden. Ikke mange er så gode på dugnadsinnsats lenger som denne gjengen. De fortjener applaus!!!

Kjerknesvågen er blitt vårt sommerparadis. Jeg er takknemlig for at vi kan gi barna denne gaven, deres eget sommerparadis. Her skapes minner og her leves lang sommerdager.

Har du et sommerparadis enten som voksen eller som barn? Det hadde vært hyggelig å få høre om ditt sommerparadis. Bruk gjerne kommentarfeltet eller Facebook!