Salamandersafari; en hansalamander i hånden
Aktivitet og trening,  Barna

På Salamandersafari

I går var vi på en veldig spesiell tur. 11 åringen vår er speider, som også tidligere nevnt. Pappaen i huset er med som leder. I går skulle alle speiderne i speidergruppa på Salamandersafari, og det gikk ut invitasjon til foreldre og søsken om å bli med.

Nesten hele familien på Salamandersafari

Jeg har vært på Salamandesafari tidligere, for mange år siden. Min bror, og jeg hadde med barna på tur, og fikk oppleve disse amfibiene på kloss hold. Storebror skulle i bursdag hos kameraten sin, men resten av familien ble med på safari.

Lillebror liker at ting er forutsigbart, og var litt på bakbeina før vi dro. Jeg trodde jeg hadde informert godt nok. Jeg innså etterhvert at han ikke ante hva en salamander eller salamandersafari var. Jeg viste fram noen bilder på telefonen, og plutselig fikk pipa en annen låt. Våre to var de yngste deltakerne på denne turen. De går i naturbarnehage, og er ute hele dagen. Så de fikk mye frisk luft i går.

Vi møtte speiderne og biologen

Vi møtte de andre speiderne ved Coop-butikken på Lånke. Der traff vi en biolog, som tok oss med langt inn i marka i Stjørdal. Et helt annet sted enn forrige gang jeg var på salamansersafari.

Salmandersafari; en liten bekk vad stien
God stemning på vei innover, forsterket med lyden fra en bekk ved stien.

Da vi parkerte bilene begynte det å regne, ei skikkelig skur. Men alle var ved godt mot, også de som ikke hadde med seg regntøy. Det var godt over en kilometer å gå langs en traktorvei, videre innover i skogen. Etterhvert tok vi av fra traktorveien og fortsatte innover langs en sti. Etter hvert ble det våtere. Vi måtte over ei myr før vi kom frem til tjernet der salamanderne holdt til.

Våt salamandersafari for min del

Jeg som hadde glemt fjellskoa mine på hytta, og ikke lengre har gummistøvler… gikk i joggesko. Fordelen med det er at når man først er våt, blir man ikke våtere enn våt! Det var veldig godt å krabbe opp i badekaret da vi kom hjem!!

Et lite tjern inne i Stjørdalsmarka. Målet for Salamadersafarien.
Endelig fremme ved tjernet.

Salamandersafariens høydepunkt

Etterhvert kom vi frem til et lite tjern. Der hadde biologen på forhånd lagt ut 14 feller. I hver felle lå det ei tom brusflaske. Salamanderne puster med lunger, og er avhengige av å komme seg opp til overflaten for å puste. Brusflaskene hjalp til å holde fellene over vannskorpa.

Salamandersafari; En felle for slamander ligger i vannet
Skal tro om det er noen salamandere oppi her.

Dramatikk

Vi hadde tatt opp endel feller, før vi i hele tatt fant i en salamander. Den siste biten rundt tjernet var i veldig våt myr. Vi som hadde ansvar for de yngste barna, valgte å ta de med tilbake der vi hadde satt fra oss sekkene. De største barna og lederne fortsatte runden rundt tjernet sammen med biologen.

Et av de større barna satte seg fast i myra, og da en av lederne skulle hjelpe henne, satte hun seg også fast. To voksne speiderledere greide til slutt å få henne opp. Så det ble litt dramatikk! Det var ganske mange salamandere i de siste fellene, men alle ble tatt med bort der vi sto og ventet med de yngste barna.

Vellykket salamandersafari!

I de siste fellene var det ganske mange salamandere og også en vannkalv. De minste barna, inkluderte våre to yngste, syntes det var stas da en av de store speiderjentene kom bort til de for å vise litt av det de hadde funnet.

Det finnes to arter salamandere i Norge; Små salamander og stor salamander. Vi fant kun småsalamander på denne turen. Storsalamanderen er det ikke så mange av. Du kan lese mer om hvorfor her.

Salamandersafari; endel salamandere i en boks
Alle salamanderne vi fant var av arten småsalamander.

Det er lett å se forskjell på kjønnene på salamanderne. På bildet over ser du at noen er litt bredere over halen, og har en slags kam på halen. Dette er hannene. Både hun og hankjønn har prikker på buken, men hannenes prikker er større og klarere. På bildet under ser du prikkene på buken til en av hannene.

Salamandersafari; en hansalamander i hånden
Se så fine farger det er på buken til hansalamanderen.

Det ble en vellykket Salamandesafari på alle måter;

• Vi fant mange Salamadere, riktignok ingen storsalamandere.
  • Været ble helt fantastisk. Tatt i betraktning det regnskyllet vi møtte på da vi parkerte bilene, var det en særdeles hyggelig overraskelse at været ble så fint.
  • Vi hadde også særdeles hyggelig turfølge! Tusen takk til flotte speidere for at vi fikk bli med på Salamandersafari!

Mat smaker godt på salamandesafari

Etter at alle som ønsket det hadde fått holdt på salamanderne, eller strøket på de, ble d registrert og sluppet fri. Så var det tid for å spise matpakken. Mens vi spiste, gikk praten gikk ivrig om salamandere, og det vi hadde opplevd.

Kommende speidere

Alle så ut til å kose seg på Salamandersafari. Hyggelig for oss å få være med på tur sammen med speiderne. Jeg syntes det var ekstra gøy at alle speiderne var på tur sammen, både bevere, flokk og tropp. Småtrolla våre begynner nok i bever når de begynner på skolen. Så derfor var det greit for de å få treffe lederne og se litt hva speiderne gjør på tur.

Så var det å begi seg på hjemturen. Vi tyvstartet litt med de små, og kom til bilen før speiderne tok oss igjen. Trøtte og slitne etter en hel dag ute sovnet de fort i går kveld. De har mye spennende å fortelle om fra speidertur og salamandersafari, når de kommer tilbake til barnehagen!